Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ЕКСТРЕМ
ЯЛТИНСЬКЕ РАЛІ: ДЕБЮТАНТ ІЗ АМБІЦІЯМИ МОНТЕ-КАРЛО
У Ялті відбувся четвертий етап Intercontinental Rally Challenge (IRC) — відносно нового у світі автоспорту міжнародного змагання, яке останнім часом набуває все більшої популярності на тлі певного «застою» у провідній ралійній серії, що називається WRC (World Rally Championship).

Ялтинська ралійна траса відома ще з радянських часів. Змагання на ній завжди були пов'язані з високим ризиком через значну кількість «сліпих» поворотів у гірських серпантинах, непросте дорожнє покриття та нестабільну приморську погоду. Всі ці чинники залишилися актуальними і цього року, коли третій етап чемпіонату України став водночас і престижним стартом світового рівня.

Історичний прорив
Prime Yalta Rаlly мав тривалий «інкубаційний» період перед тим, як стати частиною чемпіонату IRC. 2005 року нинішній президент Автомобільної федерації України Євген Червоненко доклав зусиль для відродження традиційного старту, в наступному сезоні Ялта приймала вже етап Кубка Європи, а надалі кримські змагання щороку додавали собі балів, аж поки 2010-го упритул наблизилися до світового рівня.
Перед початком нинішнього Prime Yalta Rаlly організатори (разом із Червоненком в одній зв'язці тепер діє уряд АР Крим) доклали титанічних зусиль, щоб четвертий етап чемпіонату IRC відповідав найвибагливішим вимогам провідних автовиробників і спортсменів.
Своєрідним тренуванням перед Євро-2012 для українських прикордонників і митників стала організація «зеленого коридора» для пелотону IRC, загальна вартість якого становить близько двох мільярдів доларів. Понад десять тисяч людей працювали як єдина команда на трасах і в парку сервісу, в готелях і сфері обслуговування.

Дурнів не стало — дороги залишилися
Гостям Ялти сподобалося майже все. «Майже» — тому що проблему доріг організатори до кінця вирішити не змогли. Попри дбайливу підготовку, на трасах залишалися як не камінці, то ямки. Перед початком змагань фахівці намагалися «залатати» критичні ділянки, але в небесній канцелярії вирішили провести ретельну оцінку якості цієї роботи, і злива розмила зроблені нашвидкуруч удосконалення, збила з дерев листя, а в деяких місцях винесла на трасу пісок.
Звісно, на спецділянках ялтинського ралі недостатньо було косметичного ремонту — потрібна капітальна реконструкція. Приміром, вимоги IRC до складності й довжини спецділянок не дозволили обмежити підйом на Ай-Петрі і спуск з гори дев'ятьма кілометрами, як це було прийнято в чемпіонаті України. Дистанція виросла майже вдвічі (по 17 км угору і вниз), відповідно і вимоги до підготовки техніки стали набагато жорсткішими. Втім, як засвідчили спортивні результати Prime Yalta Rаlly, найбільш майстерним пілотам труднощі не завадили — клас залишається класом на будь-якому покритті.
Усі інші аспекти гонки командам і керівництву Intercontinental Rally Challenge сподобалися. Ідеться про рівень організації гонки, складність запропонованих учасникам трас, про місцеву красу. Багато учасників спортивного свята порівнювали ялтинську «картинку» з тим, що бачили в Монте-Карло (сезон IRC у січні відкривав етап у Монако), і висловлювалися на користь кримської перлини.
Довелося попрацювати і екстреним службам. У п'ятницю на сьомій спецділянці зустрівся з деревом, кілька разів «спіймав дах» і отримав компресійний перелом хребта український пілот Микола Соболєв. Вертоліт Міністерства з питань надзвичайних ситуацій оперативно прилетів до місця події й доправив гонщика до лікарні в Симферополі. Життю і навіть кар'єрі спортсмена нічого не загрожує, він зможе повернутися в гонки, переконаний Євген Червоненко. Тетяна Кравцова, штурман Соболєва, серйозних травм, на щастя, не зазнала.
Спортивний аспект: чемпіон повертає лідерство
Головним спортивним результатом ялтинського ралі стала перемога на етапі чинного чемпіона світу фіна Юхо Ханнінена, який разом зі штурманом Мікко Марккулою виступає на автомобілі Skoda Fabia.
Дотепер переможець попереднього чемпіонату IRC у генеральній класифікації був у затінку — на скромному четвертому місці. Попереду перебували екіпажі на чолі з бельгійськими пілотами Фредді Луї та Тьєррі Нойвіллем, між якими розташовувався чех Ян Копецькі. Втім, розриви між лідерами були незначні, це дозволило одному етапу радикально змінити ситуацію на чолі пелотону.
Отже, перед бельгійським ралі, що відбудеться 23–25 червня, Ханнінен має 58 очок. Представник заводської команди Skoda Ян Копецькі та його штурман Петр Стари, які в Ялті фінішували третіми, зберегли другу позицію в «генералі» — 55 очок. Француз Брайан Буф'є і штурман Ксав'є Понсері (виступають на Peugeot-207) конвертували другу позицію за підсумками ралі Ялти в третє місце в загальному заліку — 49 очок. Дотеперішні лідери Фредді Луї й Тьєррі Нойвілль перемістилися на п'яту і четверту сходинки відповідно. Перший через те, що взагалі не поїхав в Україну, другий — через відносну невдачу, шосте місце на Prime Yalta Rаlly.
Трохи докладніше про те, як складався цей результат. У четвер, першого дня змагань, на учасників чекала лише «розминка» — дві спецділянки загальною довжиною 7,6 км. Формальним лідером після перегонів вулицями Ялти і Лівадії став Тьєррі Нойвілль, але вся перша десятка умістилася в часовий інтервал 8,5 с.
За підсумками другого дня (коли на пілотів чекали шість спецділянок) на лідерську позицію вийшов Ханнінен. Чемпіон став першим завдяки стабільно високим результатам — відсутність серйозних технічних проблем дала можливість виграти два з трьох останніх відрізків п'ятниці. Натомість конкурентів підводила техніка, давалася взнаки підступність траси.
Приміром, лідер четверга Нойвілль на п'ятій спецділянці зустрівся з «елементом пейзажу», але все ж зміг доїхати до фінішу, хоч і пропустив сімох учасників. Після цього він трохи поліпшив свій результат, але про жодну перемогу на ялтинському ралі вже йтися не могло.
Власне, Ханнінен, Копецькі й Буф'є, а також британець Гі Вілкс за результатами другого дня змагань суттєво відірвалися від переслідувачів, тому не дивно, що в підсумку саме ці пілоти залишилися на вершині. Лише Вілкс не зміг зберегти четверту позицію, пропустивши вперед норвежця Андреаса Міккельсена.
До речі, за підсумками ялтинського ралі саме Міккельсен отримав спеціальну нагороду за волю до перемоги і вміння за екстремальних гоночних умов шукати вихід зі, здавалося б, безвихідних ситуацій. Приз імені легендарного ралійного гонщика Коліна Макрея норвежцю присудило поважне журі в складі одного з директорів телеканалу «Євроспорт» Гілберта Руа, менеджера з розвитку IRC Жан-П'єра Ніколя і батька пілота Джима Макрея, який і сам був відомим автоспортсменом.
Щодо українського заліку, то його виграв молодий пілот Сергій Перець, який, мабуть, інтуїтивно відчув, що ралі Ялти просто треба доїхати — і це вже гарантує пристойний результат. На другій і третій позиціях опинилися екіпажі Валерія Горбаня і 56-літнього Олександра Салюка-старшого, котрий разом з 51-річним Євгеном Червоненком склав найбільш віковий дует, який будь-коли виходив на старт гонок IRC.
До речі, у складі команди Proton лише Салюк і Червоненко змогли завершити гонку. Екіпажі Пер-Гуннара Андерссона і першого чемпіона IRC Джандоменіко Бассо змушені були припинити виступи через відмову техніки.

Пілоти — про гонку
Один із принципів гонок під егідою IRC — максимальна відкритість. Це стосується, приміром, доступу до парку сервісу — в Ялті він розташовувався в центрі міста, на набережній, тож усі охочі могли на власні очі бачити, які дива з автомобілями після фінішу роблять техніки, як на роботу машин реагують пілоти, та інші дрібниці, зазвичай закриті від широкого загалу.
Відкритість приваблює і автовиробників. Чемпіонат IRC, який свого часу стартував як гоночна серія для «честолюбних дублерів», зараз став неабияким конкурентом World Rally Championship. Зараз у WRC представлено тільки два автомобільні концерни — Ford і Citroёn, натомість в IRC їх уже вісім. До списку потрапили: Abarth (бренд концерну Fiat), Honda, Ralliart, Proton, Peugeot, Skoda, Volkswagen і Subaru. До речі, ця особливість стала вирішальною, коли натхненник ялтинського змагання Євген Червоненко вирішував, у які ж двері стукати.
Відкритими до спілкування є і пілоти, тож на завершення надамо слово учасникам гоночного вікенду в Ялті.
Юхо Ханнінен: «Від початку було зрозуміло, що гонка буде складна, особливо для коліс, тому запорукою успіху було просто залишатися на трасі».
Ян Копецькі: «Якщо порівнювати Ралі Ялти і Ралі Росії (яке свого часу було етапом IRC), то з організаційної точки в Ялті все краще. Враховано багато дрібниць, зручно розташована зона сервісу, і гонка компактна. А якщо порівнювати організацію Ралі Ялта і Ралі Монте-Карло чи Сардинії, то там багаторічний досвід проведення змагань такого рівня, до якого Україні ще далеко з об'єктивних причин. Та якщо працювати, вчитися і прагнути, то у вас усе вийде».
Брайан Буф'є: «Я б сказав, що на Монако гонка в Ялті зовсім не схожа. У тому сенсі, що тут абсолютно інший — більш складний, більш слизький — асфальт, а в усьому іншому тут усе набагато цікавіше і краще!»
Тьєррі Нойвілль: «Я розчарований тим, що втратив перемогу, хоч мав відмінний темп і високі шанси. Проте загалом гонкою задоволений. Якщо порівнювати її з Корсикою, то ці два етапи схожі за характером поворотів, а от асфальт у Ялті надто слизький».

Антон ШУЛЬГА, Ялта — КиївЇ
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».