Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2013 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
МИКОЛА ШАМБІР: ЗАКОНОДАВСТВО НЕ ЗАБОРОНЯЄ ЖІНКАМ ВИХОДИТИ НА ПЕНСІЮ У 55 РОКІВ
Серед суттєвих новацій пенсійного законодавства, які набрали чинності у жовтні 2011 року, чи не найбільше дискусій та критики в суспільстві викликало продовження трудової діяльності для жінок. Однак, як засвідчила практика, це не завадило багатьом українкам піти на заслужений відпочинок одразу після настання 55 років, оскільки закон передбачив для них і таку норму.
Про те, скільки жінок скористалися цим правом для виходу на заслужений відпочинок, чи виправдані були такі кроки уряду, а також як спрацювала пенсійна реформа в Україні, кореспондент Укрінформу розмовляла з директором Департаменту пенсійного забезпечення Міністерства соціальної політики України Миколою Шамбіром.

— Миколо Івановичу, які переваги отримала держава від запровадження пенсійної реформи?
— Головним результатом Закону «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» є те, що він дав можливість від травня 2012 року здійснити часткове осучаснення пенсій — один із важливих кроків зі зменшення існуючих розривів у розмірах пенсій залежно від року виходу на заслужений відпочинок.
Були створені умови для того, щоб людина сама вибрала, в якому віці виходити на пенсію. Залежно від цього вибору здійснюється підвищення пенсії в разі більш пізнього виходу на пенсію та її зниження при більш ранньому. Так, жінки, які виходили у 2012 році на пенсію у віці 55 років 6 місяців, отримали підвищення пенсії на 2,5 %, яке встановлено їм постійно.
Законом було надано також можливість жінкам, звільненим з роботи, за наявності страхового стажу 30 років, виходити на пенсію у 55-річному віці. За рік правом дострокового виходу на пенсію за віком скористалися 23554 жінки, або 7% від кількості жінок, яким у цей період призначено пенсію.
Одноразову виплату в розмірі десяти місячних пенсій проведено 1795 пенсіонерам з-поміж працівників освіти та охорони здоров'я.
Варто зазначити, що законом також було зроблено суттєві кроки щодо наближення призначення пенсій за «спеціальними» законами до єдиних правил.
— Нагадайте, будь ласка, ще раз про новації для спецпенсіонерів.
— Зокрема, для них було встановлено максимальний розмір пенсії на рівні 10 величин прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб. У грудні 2012 р. — не більше 8840 грн. Окрім того, встановлено, що у період перебування на посадах, які дають право на «спеціальну» пенсію, вона виплачується в розмірі, який обчислений на загальних умовах. Зменшено також розмір пенсії з 90 до 80 відсотків від заробітної плати для «спеціальних» пенсій.
Є й інші нововведення: обмежено заробіток для призначення пенсії народним депутатам, суддям, прокурорам, військовослужбовцям сумою заробітної плати, на яку нараховується єдиний соціальний внесок, як для інших категорій пенсіонерів, а також збільшено тривалість страхового стажу для набуття права на призначення таких пенсій.
— Чи зросли завдяки пенсійній реформі темпи збільшення пенсій у 2012 році?
— Від 1 травня 2012 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту населення» від 23 квітня № 327, проведено осучаснення пенсій, призначених до 2008 року. Це дозволило зменшити диспропорції в розмірах пенсій між «старими» та «новими» пенсіями і підвищити 12,9 млн пенсіонерів розміри пенсій у середньому на 141,6 грн.
Здійснюється й поетапне підвищення пенсійних виплат військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу, які залишили службу. У результаті проведених заходів середній розмір пенсії порівняно з минулим роком збільшився на 16,9 % та на 1 жовтня 2012 року становив 1438,30 грн. У 2011 році таке підвищення становило 8,3%.
— Чи вдалося подолати зрівнялівку в розмірах пенсій?
— Завдяки проведеному в травні 2012 року осучасненню пенсій відбулися зміни у розподілі пенсіонерів за розмірами одержуваних пенсій, а саме у 1,4 раза збільшилася кількість пенсіонерів, розмір пенсії у яких перевищив понад 1500 грн. Водночас кількість пенсіонерів, у яких розмір пенсії був менше, ніж 1000 грн, зменшилася до 3,4 млн осіб. Нагадаю, що на початок нинішнього року їх налічувалося 7,6 млн.
Цим самим тільки розпочато ліквідацію зрівнялівки в розмірах пенсій. З метою удосконалення порядку індексації пенсії уряд підготував проект закону України «Про внесення змін до деяких законів України». Ним пропонується щорічно здійснювати перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення заробітної плати, з якої призначена (перерахована) пенсія, на коефіцієнт, який відповідає не менш ніж 20 відсоткам зростання середньої заробітної плати порівняно з попереднім роком, але не менше, ніж ріст інфляції.
— І все ж таки, на вашу думку, наскільки справедливою нині є формула нарахування пенсій залежно від стажу та заробітної плати і чи спрощені умови подання людиною різних довідок для призначення виплат?
— Від 1 січня 2004 року формула обчислення пенсії передбачає врахування заробітку при призначенні їх розмірів упродовж усього періоду трудової діяльності, починаючи від 1 липня 2000 року (протягом періоду персоніфікованого обліку внесків). До цього періоду додають 60 місяців трудової діяльності підряд за вибором особи. Крім того, передбачено зарахування до страхового стажу лише тих періодів, за які сплачено страхові внески до Пенсійного фонду. Такий механізм обчислення пенсії дозволяє поставити залежність розміру пенсії від трудового внеску особи.
Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» удосконалено порядок призначення пенсій, зокрема заробітну плату за період роботи до 1 липня 2000 року може бути враховано при обчисленні пенсії за таких умов. Перша — за бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами. Таке право пенсіонери матимуть лише в період до 1 січня 2016 року. І друга умова — в разі, якщо страховий стаж від 1 липня 2000 року становить менше, ніж 60 місяців. Тобто відпала необхідність обов'язково вишукувати заробітну плату за п'ять років до вказаного періоду та підтверджувати її довідками.
— Наскільки більше коштів мало б спрямуватися з держбюджету на виплати пенсій, якби не запрацювала реформа?
— Реалізація Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» дозволила зменшити видатки бюджету Пенсійного фонду України у 2012 році на 2,5 млрд грн.
Це сприяло проведенню осучаснення пенсій від 1 травня 2012 року.
Враховуючи, що кроки, передбачені цим законом, здійснюються поступово (зокрема пенсійний вік для жінок підвищуватиметься протягом 10 років), найбільший економічний ефект очікується у 2020–2021 роках.
— Чи загрожуватиме стабільності роботи бюджету Пенсійного фонду скасування пенсійної реформи і в чому це може конкретно виявитися?
— В Україні чисельність нині працюючого населення майже зрівнялася з кількістю пенсіонерів. Таким чином, кожний працюючий фінансує за рахунок своїх обов'язкових платежів лише одного пенсіонера. Якщо не змінювати це співвідношення, то експерти відзначають тільки два варіанти розвитку пенсійної системи. Необхідно буде проводити або збільшення розмірів внесків для забезпечення досягнутого рівня пенсійних виплат, або — зниження розмірів пенсій, щоб не допустити і без того високого рівня внесків.
На відміну від інших держав світу, де знижують пенсії від 3% до 25% (Греція), скасовують тринадцяту пенсію (Кіпр), в Україні пенсія виплачується своєчасно та індексується (перераховується) відповідно до законодавства.
Зараз для забезпечення бездефіцитності бюджету Пенсійного фонду України фахівці Мінсоцполітики розробили проект закону України щодо легалізації заробітної плати та зайнятості населення. Окрім того, новою редакцією Закону України «Про зайнятість населення», який набирає чинності від 1 січня 2013 року, передбачено положення щодо стимулювання роботодавця до створення нових робочих місць та легалізації зайнятості населення.
Реалізація зазначених законів дасть можливість легалізувати неформальну зайнятість та виводити з «тіні» заробітну плату. Переконаний, ці заходи дозволять державі запровадити додаткові джерела наповнення бюджету Пенсійного фонду України.

Наталія АНДРУСЕНКО, Укрінформ
також у паперовій версії читайте:
  • НА ЗАХИСТ ІНВАЛІДІВ
  • РОБОТА НЕ РЯТУЄ ВІД БІДНОСТІ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».