Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ТЕХНІКА
БЛИСК І УБОГІСТЬ «БОЇНГА-737»
Регіональний літак Boeing-737 випускає відділення комерційних літаків американської фірми «Боїнг». Він призначений для коротких і середніх авіаліній, приблизно від 800 до 3000 км. За класифікацією, В-737 належить до вузькофюзеляжних комерційних літаків, з одним проходом між кріслами, з пасажиромісткістю від 50 до 146 осіб залежно від варіанта і побажань замовника. Є особливий варіант на 180 пасажирів у двокласному виконанні або 215 — при однокласному салоні. Здається, це максимум, чого вдалося добитися від базової конструкції, розрахованої на перевезення не більш ніж ста пасажирів.

Грандіозний комерційний успіх
Задум створення «Боїнга-737» виник у 1964 р. Цікаво, що проект було зустрінуто авіакомпаніями з нерозумінням і його підтримали тільки німці. Перший політ відбувся 1967 р. Перший серійний літак отримала німецька «Люфтганза», після чого почалися регулярні перевезення пасажирів.
Ніхто не в змозі спрогнозувати, коли закінчиться кар’єра цього унікального літака. Він літає скрізь і всюди. Цей класик замінив на авіалініях Вoeing-707, 727, 757, а також DC-9 і MD-80/90. Довелося потіснитися і багатьом європейським зразкам.
За станом на січень 2010 р. побудовано 6285 екземплярів В-737 у безлічі варіантів. Багато літаків відпрацювали свій ресурс і були списані, тому діючий флот нині складається з 4500 машин.
Портфель замовлень величезний. Фірма має побудувати і передати замовникам ще понад 2000 екземплярів. А потік замовлень не припиняється. Можливо, їх виконають, поставляючи авіакомпаніям не «Боїнг-737», а нові літаки варіанта «Y1», який зараз розробляють в конструкторському бюро гігантської фірми.
«Боїнг-737» — великий комерційний успіх американських літакобудівників. За один новий літак першої серії В-737-100 замовники платили 32 млн доларів. За літак серії В-737NG викладають від 52 до 87 мільйонів.
Сімейство літаків В-737 умовно розділене на три класи: Boeing-737 Classic, Boeing-737 Next Generation («Наступне покоління») та Boeing T-43 («Транспортний») для військових.
На вимогу замовників випускають варіанти зі збільшеною дальністю польоту. Загалом існує дев’ять основних варіантів, притому чотири варіанти знаходяться у виробництві. Припинено випуск решти варіантів. Українські авіалінії купували уживані літаки старіших варіантів від -200 до -400. У Росії перевагу віддають варіантам -400 і -500. Дорогі літаки нових серій від -600 до -900 купують авіакомпанії розвинутих держав світу.
«Боїнг-737» за станом на квітень 2009 р. був наймасовішим реактивним авіалайнером світу. Останнім часом він поступився першістю із замовлень своєму конкурентові Airbus A320, що його випускали два заводи в Європі й один у Китаї в кількості 32 літаки на місяць. Нині випуск А320 збільшили до 36 машин на місяць при загальній кількості 4200 побудованих. Оскільки «Боїнгів-737» буде побудовано понад вісім тисяч, то «Аеробусу» зірка першості не світить.
Найбільше «Боїнгів-737» випущено в 1999 і 2007 роках — 320 і 330 машин. Торік із заводського аеродрому стартувало 237 літаків. Мінімум був у далеких 1970-х.
«Боїнг-737» експлуатують більш ніж 500 авіакомпаній у 190 країнах світу. Він літає на понад 1200 маршрутах. Кожну хвилину в повітрі водночас перебуває 1250 «Боїнгів-737». У середньому кожні п’ять секунд злітає або приземляється один літак цього типу.
В Україні побутує легенда про «Боїнг»-конкурент, який тільки й мріє про перемогу над небезпечним українським суперником. Водночас маркетологи американської фірми українські регіональні літаки як конкурентів або як однотипні навіть не розглядають. Як видно зі статистики, «українська загроза» для фінансових річок «Боїнга» невелика.
Перші екземпляри «Боїнга-737» були розраховані на перевезення від 50 до 60 пасажирів. 1965 р. «Люфтганза» підписала з фірмою «Боїнг» контракт на постачання 22 літаків вартістю 67 млн доларів. Німці виграли багато. Вони зрозуміли, що літак буде успішний, і замовили варіант на сто пасажирів.
Американські авіакомпанії спочатку недооцінили проект «Боїнга», але досвід експлуатації перших літаків у Німеччині протверезив їх. 1965 р. авіакомпанія «Юнайтед Ейрлайнз» замовила відразу 40 літаків, але зажадала продовжити фюзеляж на 91 см. Цей варіант отримав позначення В-737-200, а перший, німецький, варіант позначили як В-737-100. Це означає, що продовження фюзеляжу не вважалося створенням літака нового типу, як у деяких так званих літакобудівників, за в’їдливим виразом західного журналіста.
Надалі кожен поліпшений варіант отримував до основного позначення цифру -300, -400 або -500. Ґрунтовно модернізовані варіанти -600, -700, -800 і -900 назвали літаками серій NG («Наступне покоління»).

Льотні події та катастрофи
На жаль, без них не обходиться жодний літак. Тим більше небезпечних і трагічних подій важко уникнути при величезній кількості випущених машин і їх експлуатації майже у всіх країнах світу, де часом є гостра потреба в досвідченому технічному персоналі.
За станом на червень 2009 року «Боїнг-737» побував у 295 небезпечних пригодах, причому повністю втраченими виявилися 144 машини, а загальна кількість загиблих досягла 3847 чоловік. «Боїнг-737» повітряні пірати захоплювали 104 рази, що призвело до загибелі ще 324 пасажирів і членів екіпажу.
Перший «Боїнг-737» загинув на Гаваях унаслідок руйнування фюзеляжу в передгрозовому небі.
13 січня 1982 р. В-737-200 розбився під час сильного сніжного шторму у Вашингтоні, притому він упав на лід річки Потомак. П’ятьом мандрівникам пощастило, а для 74 пасажирів і п’ятьох членів екіпажу ця катастрофа стала фатальною.
22 серпня 1985 року в Манчестері під час зльоту лівий двигун загорівся, літак упав на землю. В диму задихнулися 56 зі 136 осіб. Після цього нещастя фірмі довелося переробити бортовий буфет, аби забезпечити швидке залишення літака.
28 квітня 1988-го «Боїнг-737-200» сильно постраждав від вибухової декомпресії пасажирського салону на висоті 7300 м. Бортпровідника було викинуто потоком повітря з кабіни, він зник в океані.
15 вересня 1988 р. ефіопський «Боїнг-737-200» під час зльоту зіткнувся з великим птахом. Пілоти спробували повернутися на землю, але посадку пережили тільки 35 із 98 пасажирів. Шестеро членів екіпажу залишилися неушкодженими.
3 березня 1991 року «Боїнг-737-200» із 20 пасажирами і п’ятьма членами екіпажу вийшов з-під контролю через відмову керма висоти. Загинули всі.
19 квітня 2000-го «Боїнг-737-200» розбився неподалік Сан-Франциско і поніс у небуття 131 життя.
29 жовтня 2006 р. літак цього ж типу впав на землю незабаром після зльоту в Нігерії. Зі 104 чоловік на борту живими залишилися семеро.
Останньою катастрофою в сумному списку значиться загибель після зльоту в Бішкеку 90 осіб, що перебували на борту «Боїнга-737-200» іранської авіакомпанії. 22 людей врятувалися.
Звичайно, катастрофи були і з новішими варіантами Boeing-737 Classic, та із новими Boeing-737 Next Generation. При понад шести тисячах літаків, що експлуатували по світу, така кількість катастроф не вважається великою. З 12 мільярдів пасажирів, перевезених на відстань 120 мільярдів кілометрів, не пощастило «тільки» 3847 із них. Це — невеликий відсоток, але ж це майже чотири тисячі життів! І змиритися з їхньою загибеллю неможливо. Тому «Боїнг-737» удосконалюють безперервно, і цей процес не завершиться, поки в небо підніматиметься хоч би один літак.

Володимир РЕПАЛО
також у паперовій версії читайте:
  • РАКЕТНИЙ ДУПЛЕТ «ДНІПРА»— З ЯСНОГО І БАЙКОНУРА

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».