Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЛЮДИНА І ПРАВО
ГЛАДКО БУЛО НА ПАПЕРІ, або НАВІЩО СТВОРЮВАЛИ АДМІНІСТРАТИВНІ СУДИ?
Закон, яким змінено підсудність справ про соціальні та пенсійні виплати, ухвалювали з добрими намірами. Однак при цьому «зачепили» Конституцію і не передбачили, до яких негативних наслідків призведе набрання ним чинності.

Платити доведеться більше
Верховна Рада з другої спроби, зробленої одного пленарного дня, подолала вето Президента на Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо підвідомчості справ, пов'язаних із соціальними виплатами)». Тепер суто адміністративні спори стосовно соціального забезпечення та пенсійні розглядатимуть загальні суди. Мотивація народних обранців була благородною: пришвидшити розгляд цих справ і таким чином захистити права цих категорій громадян. Чим це обернеться для них?
За можливість звернутися до суду за захистом своїх прав доведеться платити більше. На відміну від адміністративних справ, у цивільних у кожній інстанції додатково до судового збору належить оплачувати витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Сума варіюється від 37 гривень у випадках, коли йдеться про немайнові вимоги, до 120, коли мовиться про майнові. Якщо рішення оскаржуватимуть, цю суму потрібно вносити під час звернення до апеляційної та касаційної інстанцій.
Адміністративний суд може вийти за межі позовних вимог (п. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України — КАСУ), а також із власної ініціативи витребувати докази, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі (п. 5 ст.11 згаданого кодексу), якщо це потрібно для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача. В цивільному процесі суд зв'язаний межами позовних вимог. Коли особа, котра звернулася до суду, сформулює вимоги не зовсім коректно, це означатиме програш справи.
Тепер позивач повинен доводити, що його законні права та інтереси порушено, водночас як в адміністративному процесі діє презумпція вини органу влади (ст. 71 КАСУ). Тож захист прав фізичної особи у соціальній сфері істотно ускладниться хоча б тому, що у пенсіонера чи багатодітної матері немає відомчих актів чи інших документів, необхідних, аби аргументувати свою правоту.
Розгляд справи може затягуватися, адже якщо в адміністративному процесі відповідач не прибув до суду, це не є перешкодою для розгляду, а в цивільному — навпаки.
Як вплине згаданий закон на загальні суди? Навантаження на них суттєво зросте, адже до цієї інстанції перейде майже 200 тисяч справ, що накопичилися за роки становлення адміністративної юстиції, наголошував голова Верховного Суду України Василь Онопенко. Закономірно виникає запитання: навіщо було створювати систему адмінсудів? Адже ті категорії справ, які залишаться в їхній компетенції (податкові спори, спори щодо проходження публічної служби), становлять незначний відсоток. Раніше (до створення системи адмінсудів) їх розглядали господарські та загальні суди.

Справи «зависнуть»
На переконання фахівців, головною підставою для ухвалення згаданого закону стала нерозвинутість системи апеляційних адмінсудів. Там станом на 1 червня 2009 року залишок нерозглянутих справ був понад 78 тисяч, а це зумовлює тяганину. Процес передачі цих справ від одного суду до іншого триватиме місяці. Тобто вони «зависнуть» чи їх «заморозять». Варто нагадати, що йдеться про нагальні питання: «спори з приводу призначення, обчислення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням та інших соціальних виплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг, речового майна, пайків або грошової компенсації».
Цю проблему можна було б вирішити, заповнивши всі вакантні посади суддів в адмінсудах, збільшити кількість цих посад. Однак законодавці вирішили ліпше перекласти все на загальні суди.
Ще один негативний наслідок — істотно зросте навантаження на Судову палату в цивільних справах Верховного Суду, до складу якої входить лише 21 суддя. Водночас у Вищому адміністративному суді (він виконує касаційні функції в адмінсудочинстві) за штатом передбачено 97 суддів. Прогноз невтішний: судовий захист прав у соціальній сфері погіршиться, а касаційний перегляд цивільних справ може бути цілковито паралізований.
Обстоювання порушених прав суттєво ускладнюватиметься, зауважує керівник фундації «Справедливість і захист» Анатолій Орловський. В адміністративному судочинстві можливість виграти справу була високою, адже його створювали саме для захисту громадянина від свавілля чиновника. Перехід цих справ до загальних судів означає, що без кваліфікованого адвоката не варто сподіватися на позитивний результат. Запропоновані законом зміни не відповідають ч. 3 ст. 22 Конституції («При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод»).
Слід зазначити, що в згаданому законі є позитивний нюанс: термін позовної давності в адміністративних справах — рік, а цивільних — три роки. Ті, хто не встиг звернутися з приводу виплати допущеної державою заборгованості, можуть тепер це зробити. Проте один штрих не компенсує решту негараздів, які викличе набрання чинності цим нормотворчим документом.
Набрання чинності згаданим законом — ще один кілок, забитий у багатостраждальну судову реформу, вважає правозахисник Денис Завірюха. Адмінсуд в Україні почав діяти 1 вересня 2005 року в межах так званої малої судової реформи. Це супроводжувалося гучними заявами про те, що свавіллю владних структур щодо пересічного громадянина поставлено надійний заслін. Однак попри очікування, його перші кроки ознаменувалися з'ясовуванням, який саме — адміністративний чи Конституційний — суд має розглядати справи про звільнення міністра чи законність дій голови парламенту. Законодавча зміна, про яку йдеться, ще більше ускладнює ситуацію з єдністю підходів щодо визначення компетенції адміністративної юстиції, наголошують правники.
Певно, найсумніше, що перекреслено демократичну ідею запровадження спеціалізованого судового механізму розгляду скарг громадян на незаконні рішення, дії або бездіяльність органів влади.

Ніна КЛИМКОВСЬКА
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАПИТУВАЛИ— ВІДПОВІДАЄМО
  • ДОПОМОЖІТЬ ЗАСУДИТИСЯ
  • БЕЗПІДСТАВНА ТРИВОГА
  • ЗАХИСТИТИ ВСІХ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».