УКРАЇНА ТУРИСТИЧНА

В ІНТЕРВАЛАХ ФУТБОЛЬНИХ БАТАЛІЙ...
Під час Євро-2012 в Україні перебуватиме велика кількість іноземців й, на переконання голови української Державної служби туризму і курортів Анатолія Пахлі, наша Батьківщина зможе зацікавити гостей чемпіонату не лише футболом.

— Анатолію Івановичу, найперше розкажіть про сучасний стан туристичної галузі.
— Останні п’ять років спостерігається постійна динаміка зростання туристичних потоків до нашої держави. За підсумками минулого року Україна посіла восьме місце у світі за кількістю туристів, які її відвідали. Це майже 25 млн людей. Кількість наших громадян, які віддають перевагу вітчизняному відпочинку, зростає. Цього року на тлі загального економічного спаду показники зовнішнього туризму дещо скоротилися, однак зростання внутрішнього туризму не спинилось. Відбувся перерозподіл туристичних потоків у регіонах України. Тоді, коли в Криму число відпочивальників знизилось на 15–17 відсотків, у Карпатах воно зросло на 16–18%.
— Як готується туристична галузь до Євро-2012?
— Для нас важливою є розбудова туристичної інфраструктури. Це не лише об’єкти розміщення гостей чемпіонату, а й дороги, заклади харчування, підготовка та перепідготовка фахівців туристичної галузі тощо. Окремо можна говорити про об’єкти історико-культурної спадщини, в Україні їх понад 150 тисяч. Зрозуміло, що вони перебувають у різному стані. Тому, коли було розпочато підготовку до Євро-2012, ми виокремили найцінніші в історичному й культурному плані пам’ятки, а також об’єкти, що знаходяться у кращому стані, можуть бути реставровані за відносно короткий час. Обрані об’єкти внесено до переліку туристичних маршрутів Євро-2012. До цього часу ми не мали єдиної системи таких маршрутів.
— Які це маршрути?
— Зазвичай це туристичні подорожі одного дня, що тривають від 3 до 12 годин, і дводенні подорожі. Очевидно, що цей вибір обумовлений специфікою проведення турніру й незначними перервами між футбольними матчами. Наразі ми розробили і тематично опрацювали 105 основних маршрутів. Їх офіційно затверджено на колегії Міністерства культури і туризму.
Розробляючи ці маршрути, ми робили акценти на історичній та культурній спадщині України. Наприклад, у Києві та Київській області до уваги туристів будуть представлені здобутки трипільської культури, Київської Русі, козацької доби. Гості зможуть ознайомитись з пам’ятками архітектури і сакрального мистецтва Києва, довідатись про «Київ Шевченківський», «Київ театральний», «Київ літературний».
На Донеччині вболівальникам запропонують відвідати Святогорський історико-культурний заповідник, заповідні Кам’яні могили, ландшафтний парк «Меотида». Гості Донбасу зможуть проїхатися шляхом, що свідчить про життя і творчість Василя Стуса, відвідати село Красне — малу батьківщину композитора Сергія Прокоф’єва.
Львів розкриє для туристів духовну спадщину Галицько-Волинського князівства. Вони зможуть відвідати давньослов’янські святині Карпат, середньовічне місто, замки Львівщини, монастирі, мистецькі галереї та багато іншого. Харків зацікавить гостей археологічними знахідками, православними святинями.
— Чим ще плануєте здивувати гостей чемпіонату?
— Ми розпочали розробку 20-ти національних туристичних маршрутів, які об’єднуватимуть регіони усієї країни — до кожного з них будуть розроблені аудіоекскурсії. Крім того, започатковуємо створення електронних довідників, що міститимуть панорамні тури по містах, які прийматимуть Євро-2012. Вони поширюватимуться на електронних носіях і через систему Інтернет. Звичайно, це спонукатиме потенційних туристів до того, щоб вони завітали в Україну та побачили всі об’єкти, які їх зацікавили, на власні очі.
Нами заплановане створення 47-ми інформаційно-довідкових центрів в усіх містах, що прийматимуть чемпіонат. Спираючись на ресурси міських держадміністрацій, цим установам будуть надані обладнання та сучасна техніка. Близько мільйона гривень виділено цьогоріч на інформаційне наповнення цих центрів, зокрема, на розробку довідкової й рекламної продукції. Тож у цих осередках туристи зможуть отримати максимально повну інформацію про туристичні маршрути регіону, готелі, транспортне забезпечення тощо.
— На враження туристів від держави, безумовно, впливають і умови їхнього розміщення. Як Ви оцінюєте ситуацію щодо будівництва та реконструкції готелів до Євро-2012?
— Відповідно до Державної цільової програми, до 2011 року заплановано побудувати 134 нових готелі, переоснастити 139, реконструювати 57. Динаміка будівництва була б вищою, якби активно працювала банківська сфера. На жаль, значна кількість забудовників, котрі виявили бажання споруджувати готелі до Євро-2012 і отримали дозволи на будівництво, не змогли знайти достатнього фінансування своїх проектів. Через це, на жаль, наявний дефіцит 4–5-зіркових номерів для розміщення «родини УЄФА» на час чемпіонату. З деякими п’ятизірковими готелями УЄФА підписав угоди — це 1424 номери (загальна вимога 5730). Тут ми не враховуємо готелі, які будують зараз або планують збудувати до 2011-го. Ситуація з чотиризірковими готелями краща: підписано угоди щодо 5509 номерів (вимога 8895), відповідно виконано 62% потреби.
Частково у вітчизняних готелях виникають проблеми із ціноутворенням. Якщо, приміром, порівнювати вартість готельних номерів в Україні та Польщі, то тризірковий київський номер у середньому коштує 35–65 євро на добу, а варшавський відповідно 25–55 євро. Ця розбіжність зростатиме, якщо ми порівнюватимемо вартість чотири- і п’ятизіркових номерів. Переговори щодо врегулювання цього питання тривають.
Нині працюємо над створенням системи онлайн-бронювання готельних номерів. Наразі ми знаходимося на початковому етапі роботи, але переконаний, що до кінця поточного року створимо конкретний механізм утілення цього проекту з розрахунком на те, щоб наступного року він працював.
— Чи передбачено альтернативні місця розміщення для вболівальників?
— Звичайно, лише готелями ми не обмежуємося, оскільки існує та функціонує значна кількість альтернативних місць для проживання туристів. Для прикладу, працює 1262 готелі й понад 3300 інших об’єктів курортної сфери: санаторії, пансіонати, мотелі тощо. Крім того, активно розвивається сільський туризм. Три роки тому ми мали лише 200 садиб, що надавали послуги з розміщення. Підприємці побачили перспективу цього бізнесу, і кількість таких садиб збільшилась до 3500.
— Чого очікує туристична галузь від проведення Євро-2012?
— Якщо ми зуміємо втілити всі наші плани та задуми в життя, то через три роки Україна буде перспективною туристичною державою з розвинутою інфраструктурою, потужними готельними комплексами й високим рівнем сервісу. Гадаю, Євро-2012 стане неабияким поштовхом для подальшого розвитку вітчизняної туристичної галузі.

Юлія САМАЄВА, Інформцентр «Україна-2012»
також у паперовій версії читайте:
  • «МАНДАРИН» ІЗ ЧЕРВОТОЧИНОЮ
  • ДЕРЕВ’ЯНІ ХРАМИ ЗАКАРПАТТЯ