СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА

ДОПОМОЖІТЬ «ДІТЯМ ВІЙНИ»!
Моя знайома, яка належить до «дітей війни», пройшла кілька судів, позиваючись до Пенсійного фонду України щодо виплати добавки до пенсії, обумовленої в Законі України «Про соціальний захист дітей війни». Тепер подала позов до апеляційного суду. Таких, як вона, багато. Вони добиваються, за їхніми словами, справедливості. А дехто, з ким мені доводилося розмовляти в чергах до судів, на запитання, чого вони хочуть, наївно відповідали: «Кажуть, через суд можна домогтися добавки «дітям війни», яку не виплачують з 2006 року, коли вступив у дію Закон «Про соціальний захист дітей війни».

Решта, хто, так би мовити, чи то ще не дозрів до подання позову до суду, чи то не знає про таке, чи просто фізично не може ходити по інстанціях, звертаються до редакції з листами такого змісту: «Я належу до категорії дітей війни і маю право з 01.01.2006 р. на підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Однак в управлінні ПФУ за місцем проживання з 01.01.2008 р. виплачують лише 49,80 грн. Чи правильно це?»
Редакція попросила роз'яснити це питання начальника головного управління ПФУ в м. Києві Н. Вернигору.
Нижче друкуємо її розповідь.
— Законом «Про соціальний захист дітей війни», який набрав чинності 01.01.2006 року,— сказала Надія Федорівна,— справді передбачено, що дітям війни пенсії чи щомісячне довічне грошове утримання або державна соціальна допомога, яка сплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Усе ніби ясно. Проблема в іншому. Мінімальна пенсія за віком визначається тільки за ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Частиною І статті встановлюється страховий стаж (20 років для жінок і 25 — для чоловіків) і розмір пенсії за віком, який дорівнює прожитковому мінімуму для осіб, які втратили працездатність. При цьому частиною ІІІ цієї статті встановлено, що поняття «мінімальний розмір пенсії за віком» застосовується тільки для визначення розмірів пенсій, призначених відповідно саме до цього закону, а не будь-якого іншого.
Отже, питання визначення мінімальної пенсії за віком, що застосовується для нарахування підвищення пенсії «дітям війни», не врегульоване й могло бути розв'язане тільки на законодавчому рівні.
Зважаючи на це, відповідно до ст. ІІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» було передбачене підвищення (згідно зі ст. 6 Закону «Про соціальний захист дітей війни») виплат тільки тим «дітям війни», які стали інвалідами, в розмірі 50 відсотків величини надбавок учасникам війни (половина суми, яка становить 10 відсотків прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб).
Отже, розмір підвищень «дітям війни» з 01.01.2007 — 19 грн, з 01.04.2007 — 20,30 грн, з 01.10.2007 — 20,55 грн.
Рішенням Конституційного Суду України № 6 від 09.07.2007 р. ст. ІІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» була визнана такою, що суперечить Конституції. Знову-таки виникла нагода розв'язати питання про визначення величини мінімальної пенсії за віком, що застосовується для підвищення пенсії «дітям війни», на законодавчому рівні.
Відповідно до п. 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» і Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» «дітям війни» виплачується підвищення в розмірі надбавки, встановленої для учасників війни (з 01.04.2008 — 48,10 грн).
Положення п. 41 розділу ІІ втратили силу як неконституційні з 22.05.2008 року на підставі рішення Конституційного Суду № 10 від 22.05.2008 р.
Відповідно до п. 8 постанови Кабінету Міністрів № 530 від 28 травня 2008 року встановлено, що підвищення пенсії «дітям війни» відбувається в таких розмірах: з 22 травня — 48,10 грн; з першого липня — 48,20 грн і з першого жовтня — 49,80 грн.
Тож для перерахунку пенсій чи інших виплат замість неї, громадянам, які мають статус «дитина війни», з розрахунку 30 відсотків від мінімальної пенсії, визначеної ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з 01.01.2006, немає законних підстав.
Коментар редакції. З того, як втілювався в життя Закон України «Про соціальний захист дітей війни», ми бачимо, що нинішні ходіння громадян, які мають такий статус, по судових та інших муках, виник практично через недосконалість як самого закону, так і через те, що не були внесені відповідні зміни до пенсійного законодавства. Чи думають слуги народу соціально захистити «дітей війни» (це 6,1 млн наших громадян, життєвий рівень яких потребує кращого), які потерпають через недосконалість законів уже чотири роки? Коли це станеться?
...Час від часу мене в листах і по телефону читачі запитують: «Скажіть чесно, чи треба звертатися до суду? Я вже й пакет документів зібрав. Кажуть, декому вдається виграти справу».
Що я можу сказати? Тільки те, що в ПФУ немає коштів, оскільки ці виплати не врегульовані законодавством, а отже, їхнє асигнування не передбачено головним фінансовим документом держави.
«То що,— запитує котрийсь з «дітей війни»,— не йти до суду?
Відповідаю приблизно так: «Вирішуйте самі. Якщо є сили, йдіть. А далі — як пощастить...»
також у паперовій версії читайте:
  • ПРАВО НА ПЕРЕРАХУНОК
  • ТУРБОТА ПРО МОЛОДЬ, ЖІНОК ТА СІМ'Ю